måndag 19 mars 2012

Det här är Sverige för mig!

Efter att ha bott utomlands i många år, så har jag blivit mer medveten om vad Sverige betyder för mig. Jag vet också vad det var jag saknade när jag inte bodde här. Följande bilder representerar detta för mig!



Vad blir svenskare än Sveriges flagga? När jag inte bodde här så kunde jag känna mig väldigt sentimental när jag såg denna flagga.





Vad jag också har lärt mig att uppskatta, är att vi har fyra olika årstider. Här i Sverige kan vi märka av de olika årstderna, de flyter inte in i varandra och blir bortglömda. Nu för tiden uppskattar jag alla årstider för vad de är; var och en är underbar på sitt eget sätt!



Vi glömmer lätt vilken lyx det är för oss i Sverige som har Allemansrätten, att kunna få vistats fritt i naturen. Vår svenska granskog är otroligt vacker...




... likaså dess invånare.




En röd stuga med vita knutar, detta är ju helsvenskt! För att rama in det hela så är gräsmattan full av vitsippor.Underbart!






Det är tre högtider som ligger mig lite extra varmt om hjärtat:

En svensk midsommarstång i all sin prakt. Nu är det väl så att vädret inte alltid är så fint som på bilden här nedan, men jag tycker ändå att det är något speciellt med midsommar.




Efter en mörk höst är det extra mysigt att få plocka fram adventsbelysningen.


                                                          (http://christmastime.blogg.se/images/2010/77141060_l-99_115114337.jpg)




                                                Samma dag varje år får vi besök av Lucia!





Det finns tre olika "maträtter" som jag tycker är typiskt svenska:

Falukorv...


                                                                            (http://www.spisa.nu/produstImages/pfi_14369_3.jpg)




                                                               ... Pyttipanna...



... och naturligtvis köttbullar!
                




Något som känns svenskt för mina smaklökar är bryggkaffe. Där jag bodde blev jag ofta bjuden på pulverkaffe. Inte alls samma sak. Kanske en av världens bästa uppfinningar; kaffebryggaren...







Detta är nu slutet på min utställning om Sverige. Och detta är ju endast ett urval, det finns ju mängder med andra saker som känns typiskt svenskt, men allt får inte plats i den här utställningen. Kanske jag återkommer med fler bilder!

Välkommen åter!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar