måndag 27 februari 2012

Ingen himmel för döda språk.

Att det finns språk som håller på att dö ut, det vet nog de flesta av oss. Men jag tror inte att de flesta av oss förstår i vilken utsträckning den håller på att ske. Enligt UNESCO, som är FN:s organ för utbildning, vetenskap och kultur, så är närmare hälften av världens språk utrotningshotade. När man hör detta så inser man hur många olika språk det egentligen finns här i världen, det är ju alldeles otroligt.

Men det finns även hotade språk här i Sverige; det ena känner nog de flesta av oss till och det är samiskan. Men har du hört talas om Älvdalskan? Älvdalen visste jag fanns, i norra Dalarna, men inte att de hade ett eget språk!

Älvdalskan har länge varit sedd som en dialekt, men mer och mer har den kommit att accepterars som ett eget språk. Det finns ca 3000 personer som talar detta språk, de har bevarat gamla fornnordiska språkdrag som inte längre finns i svenskan, men de har även utvecklat språkdrag som aldrig funnits i det svenska språket.
Det finns en yngre generation som talar älvdalska, men eftersom det inte finns med på något skolschema så anses det vara allvarligt hotat. Enligt Älvdalens hemsida så visar forskning att om ett språk ska kunna överleva så krävs det att språket dels finns på skolschemat, men också att annan undervisning sker på just det språket.


Men hur ser det svenska språkets framtid ut? Kommer det också att dö ut och bli utrotningshotat? Ja, det är ju svårt att veta vad som kommer att hända i framtiden, men att svenskan kommer att bli kraftigt utvattnad, det tror jag! Anledningen till detta kan man ju se redan i dagens samhälle, det används så otroligt mycket utländska uttryck, särskilt då hos yngre generationen. Det är inte helt ovanligt att svenskan blandas ganska kraftigt med engelskan.
Sen så har vi ju många som bor här i Sverige som inte har svenskan som modersmål, och jag tror att vissa uttryck kommer att komma mer och mer på även andra språk än på engelskan. Men det där nog en relativt långsam process, men att svenskan kommer att blandas med andra språk i sin utveckling, det tror jag, men jag hoppas innerligt att den inte kommer att dö ut!


Om du är intresserad av att läsa mer av det jag skrivit, så hittade jag min information på följande ställen:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar